Tidnings artikel 15 nov 2010

Janet Westdahl har dukat bordet med några av sina betongprydnader. Foto: Marie Strömberg Andersson
Janet Westdahl har dukat bordet med några av sina betongprydnader.  
Foto: Marie Strömberg Andersson
Hon dukar bordet
med betong
Skriv ut
Av Marie Strömberg Andersson
0451-74 51 20, [email protected] 21 FEBRUARI 09.16 2011-02-21 09:16:00

BETONG. När Janet Westdahl dukar finbordet har hon tallriksunderlägg, salladsfat och ljusstakar i betong. Hon älskar att pyssla och av den hårda betongen skapar hon de vackraste konstverk.

Det vimlar av folk som är duktiga att skapa med sina händer. I vår serie Skaparglädje har vi skrivit om origami, målning, pärlkonst, Scrapbooking, amigurumi, smyckedesign, tygdockor och lappteknik. Att jobba i betong är en tyngre och betydligt dammigare hobby men resultatet talar för sig själv.
– Jag tror att folk som har det där kreativa inom sig behöver utvecklas hela tiden. Jag vill ständigt testa på nya saker, säger Janet.


Tre ugglor i betong. Foto: Marie Strömberg Andersson
 
Foto: Marie Strömberg Andersson

Det var för tre år sedan som hon fick upp ögonen för betongarbete.
– Jag började som många andra, med att göra ett fågelblad med rabarberblad som form.
Det är en konst i sig att blanda betongen så att den inte blir för lös, men inte heller för hård.
– Jag la rabarberbladet i en grusgrop. Ju djupare gropen är, desto djupare blir formen. Sedan hällde jag betong över och lät det stå i två dygn.


Efter det var Janet fullkomligt såld på sin nya hobby. Hon skapar sin egen konst flera gånger i veckan, men är hänvisad till källarvåningen.
– Ja, det dammar väldigt mycket! Jag har en mycket tålmodig man som står ut med allt jag släpar hem.

Janet är ständigt på jakt efter formar som hon kan gjuta betong i.
– Jag letar i mataffären när jag handlar, jag söker i naturen efter blad som kan vara lämpliga, jag går på loppisar och söker i leksaksaffärer. Var jag än befinner mig tittar jag alltid efter nya formar.
På matbordet har hon dukat fram tallriksunderlägg som hon tillverkat.
– Som form använde jag ett silverfat som jag hittade på en loppmarknad.


Kanterna på tallrikarna är vackert utsirade. Hon har även brödfat, en avlång ljusbricka, salladsskål och äggkoppar i betong. Ovanpå mattallriken ligger ett vackert dekorationshjärta.
– Det finns inga gränser för vad du kan göra egentligen. Många är förtjusta i hjärtan. De är användbara, både som hjärtformade ljusstakar, tavelramar och bordsdekoration.

Janet är kursledare och lär andra grunderna i betongarbete.
– De flesta brukar börja med fågelbad, kanske någon ljuslykta eller fat.
Hon gör även större statyer, som ugglor och tomtar. De passar bra i trädgården eller utrummet.
– Det krävs att man har fantasi och jag är lite crazy, säger Janet och skrattar medan hon visar runt i huset där betongsakerna pryder både väggar och hyllor. Hon har till och med tillverkat betongbord.
– Jag har även en hemsida och börjar få in olika beställningar. Det går lite i vågor hur mycket tid jag lägger på min hobby. Det är klart att när det är hantverksmässor, blir det mycket jobb men det är svårt för mig att tillverka i stora mängder.

– Jag tycker om det handgjorda och att det ser handgjort ut. Det ska inte se fabrikstillverkat ut.
För Janet tillför betongarbetet stor glädje, men det är klart att det finns en baksida. Den märks både vid tillverkningen och när hon ska ut på hantverksmässor.
– För det första dammar det förskräckligt! Det gäller att städa hela tiden, det är därför jag få hålla till nere i källaren. För det andra är det tungt att bära på alla prylarna. När jag åker iväg på mässa önskar jag ibland att jag hade tovat ull istället!

Ett framtidsprojekt hon har är att tillverka en betonglampa.
– Jag vet inte riktig hur det ska gå till än, jag får klura på det men för mig betyder det jättemycket att pyssla. Jag håller på med mycket; tillverkar kort, smycken, målar tavlor och har även testat på kalligrafi. Jag mår bra av att skapa och jag kommer ständigt på nya saker jag vill göra.


 

Namn: Janet Westdahl.
Familj: Bor med maken Jörgen, sonen Hampus 15 år och hunden Smilla.
Bosatt: På Fritidsvägen i Hässleholm.
Gör: Arbetar som receptionist vid Ballingslövs kök.
Aktuell: Älskar allehanda pyssel och då särskilt att göra föremål i betong. Håller betongkurser i Studiefrämjandets regi.


Kanske inte ett dagsfärskt inlägg :( men ungefär samma tid fast i fjol :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0